دو نسخۀ ائمه برای دهۀ اول ذی الحجه
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۶۹۵۸۲
از مشهورات روایی است که دهۀ اول ذیالحجه جایگاه ویژهای نزد خداوند دارد، به طوری که این دهه را دهۀ تزکیه نامیدهاند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ذیالحِجّة آخرین ماه قمری شمرده میشود، ماهی که در دهۀ اول آن، مناسک حج صورت میگیرد. در فضیلت این ماه همین بس که خداوند دو عید بزرگ مسلمانان یعنی عید قربان و عید غدیر را در آن قرار داده است، مضاف بر اینکه ماجرای مباهله در این ماه قرار دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از مشهورات روایی است که دهۀ اول ذیالحجه جایگاه ویژهای نزد خداوند دارد، به طوری که این دهه را دهۀ تزکیه نامیدهاند. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود «مَا مِنْ أَیامٍ أَزکَی عِندَ الله تعالی وَ لاَ أعظَمَ أجراً مِن [فی] خَیرٍ مِنْ عَشْرَ اْلأضْحَی»؛ یعنی هیچ روزی نزد خداوند متعال پاکیزهتر و پر اجرتر از 10 روز اضحی نیست. از این جهت، ائمه علیهمالسلام نسبت به پاسداشت این 10 روز تلاش فراوان داشتند و شیعیان خویش را دعوت به انجام اعمال و آداب خاصِ این ایام میکردند.
1. نماز
از جمله آداب دهۀ اول ذیالحجه دو رکعت نمازی است که بین دو نماز مغرب و عشاء خوانده میشود؛ به این صورت که در هر رکعت آن سوره «فاتحة الکتاب» و «اخلاص» خوانده و بعد این آیه قرائت شود «وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعینَ لَیْلَةً وَ قالَ مُوسى لِأَخیهِ هارُونَ اخْلُفْنی فی قَوْمی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبیلَ الْمُفْسِدین.» امام صادق علیه السلام میفرماید: پدرم به من فرمود: پسرم، در دهه نخست از ماه ذیالحجّه، هر شب میان نماز مغرب و عشا این دو رکعت نماز را ترک مکن (اقبال، صفحه 317)
2. روزه
روزهداری از جمله مستحبات مهم این دهه است، به ویژه روز اول ماه که اهل بیت علیهمالسلام آن را معادل با ثواب هشتاد ماه روزهداری (به اندازۀ عمر انسان) بر شمردهاند؛ امام کاظم علیهالسلام دربارۀ فضیلت روز اول ماه رمضان میفرماید «مَنْ صَامَ أَوَّلَ یَوْمٍ مِنْ ذِیالْحِجَّةِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ صَوْمَ ثَمَانِینَ شَهْراً.» یعنی هرکه در روز اول ذیالحجه روزه بگیرد، خداوند ثواب هشتاد ماه روزه را برای او درج میکند.
از جمعبندی آنچه درباره ماه ذیالحجه مطرح شده، در مییابیم که خداوند این ماه را فرصتی جهت تزکیه برای ورود به حریم خود و اهل بیت علیهمالسلام قرار داده است؛ پیوستگی دهۀ اول ذیالحجه به عنوان دهۀ «تزکیه» با عید غدیر یا عید ولایت دلیلی بر این مطلب است. اگر غیر از این منظر باشد، تفاوتی بین عمل شیعه با سایر مذاهب اسلامی از جهت کیفیت و جنس عمل نیست.
دو معیار مهم خواستگار خوب در حدیث امام جواد (ع)
انتهایپیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: ماه ذی الحجه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۶۹۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امامت سیاسی، تکلیف ذاتی ائمه اطهار (ع) بوده است
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در مراسم عزای سالروز شهادت امام صادق (ع) که با حضور انبوه زائران، مجاوران و اقامهکنندگان اجتماع صادقیون مشهد در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی گفت: اگر امام صادق (ع) در امور سیاسی مداخله نمیکرد و در برابر حکومت عباسیان ادعایی نداشت، مسلماً این ظلم و ستم در حق حضرت روا داشته نمیشد، اما اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است.
آیتالله سید احمد علمالهدی با بیان اینکه امامت سیاسی، تکلیف ذاتی ائمه اطهار (ع) بوده است، افزود: اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است. عمده وظیفه امام به این است که در پیشامد شرایط و موقعیت ها، یک نظام حاکمیتی تشکیل بدهد و به موازات امامت ، امامت سیاسی جامعه را هم به دست بگیرد.
وی با تأکید بر ضرورت شناخت دلایل مظلومیت امام صادق (ع) افزود: شهرت اصلی امام صادق (ع) در میان ائمه اطهار (ع) به علم، دانش و تربیت اصحاب و شاگردان است، اما آنچه باید در روز شهادت ایشان بیش از پیش موردتوجه قرار بگیرد، مظلومیت این امام همام و فلسفه مظلومیت ایشان است.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی افزود: همه باید بدانند که این ظلم بهطور انحصاری بر امام صادق (ع) روا داشته میشد و سایر علمای بلاد اسلامی نه تنها موردظلم نبودند بلکه از طرف حاکمیت منصور دوانیقی ملعون حمایت میشدند. این ظلم هم محدود به خوراندن زهر و شهادت حضرت نیست بلکه مربوط به تلاش مستمر و مداوم بنیعباس برای سرکوب و تحقیر جریان تشیع است که در طول سالیان دراز دنبال شد.
آیتالله سید احمد علمالهدی گفت: امام صادق (ع) در مقام حجت بالغه الهی ادعای امامت داشت و این ادعا از نظر دستگاه حاکم به عنوان یک آفت قطعی در برابر استمرار قدرت و حکومت آنها به شمار میرفت. اگر امام صادق (ع) در امور سیاسی مداخله نمیکرد و در برابر حکومت عباسیان ادعایی نداشت، مسلماً این ظلم و ستم در حق حضرت روا داشته نمیشد.